Preview

Вестник Кемеровского государственного университета

Расширенный поиск

Языковые установки вынужденных переселенцев в регионе Курдистана

https://doi.org/10.21603/2078-8975-2019-21-4-1060-1068

Полный текст:

Аннотация

Рассматриваются языковые установки вынужденных переселенцев, бежавших в Иракский Курдистан из-за угроз террористических групп с 2003 г. Данная социальная группа включает в себя преимущественно представителей арабской национальности, приехавших из разных регионов страны. Выбор данной социальной группы и языка анализа во многом определяют новизну проблемы исследования. В фокусе исследовательского внимания находится изучение уровня сформированных языковых установок и факторов, влияющих на отношение к своим этническим языкам или курдскому языку (как языку большинства в регионе). Показано, что большинство представителей рассматриваемой социальной группы в регионе по-прежнему позитивно относятся к своему этническому языку и гордятся им. При этом у них не формируется отрицательное отношение к курдскому языку, так как этот язык считается необходимым условием общения с другими участниками, устройства на работу и ведения бизнеса, а также распространения социальных и культурных ценностей курдского общества. Исследование показало, что анализируемая социальная группа вынужденных мигрантов не имеет враждебной настроенности к курдскому языку, несмотря на столетнюю историю этнических проблем с курдами Ирака.

Об авторе

Р. М. Амин
Сибирский федеральный университет
Россия
660041, г. Красноярск, пр. Свободный, 79


Список литературы

1. Haig G. The invisibilisation of Kurdish: the other side of language planning in Turkey // Die Kurden. Studien zu ihrer Sprache, Geschichte und Kultur / eds. Conermann S., Haig G. Schenefeld: EB-Verlag, 2004. P. 121–150.

2. Baker C. Key issues in bilingualism and bilingual education. Multilingual Matters, 1988. 222 p. 3. Baker C. Attitudes and language. Multilingual Matters, 1992. 200 p.

3. Holmes J. An introduction to sociolinguistics. London: Longman, 1992. 489 p.

4. Juvrianto C. People’s language attitude in sociolinguistics. State University of Makassar, 2016. Режим доступа: https://www.academia.edu/29335111/People_s_Language_Attitude_in_Sociolinguistics (дата обращения: 10.10.2019).

5. Baker C. Foundations of bilingual education and bilingualism / 3rd ed. Multilingual Matters, 2001. 484 p.

6. Calvet J.-L. Language wars: language policies and globalization. Oxford: Oxford University Press, 2006. 228 p.

7. Weinreich U. Languages in contact: Findings and problems. 8th ed. The Hague: Mouton, 1974. XII+148 p.

8. Park S. M., Sarkar M. Parents’ attitudes toward heritage language maintenance for their children and their efforts to help their children to maintain the heritage language: A case study of Korean-Canadian immigrants // Language, Culture and Curriculum. 2007. Vol. 20. № 3. P. 223–235. DOI: 10.2167/lcc337.0

9. Kuncha R. M., Bathula H. The role of attitudes in language shift and language maintenance in a new immigrant community: A case study. 2004. Working paper № 1. AIS ST HELENS Centre for Research in International Education. Режим доступа: http://crie.org.nz/research-papers/H.Bathula_WP1.pdf (дата обращения: 10.10.2019).

10. Tuwakham M. Language vitality and language attitude among the YONG people in Lamphun province: a sociolinguistic study. Presented to the Graduate School of Payap University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of arts in Linguistics, 2005. ΧXI+192.

11. Roberts M. Immigrant’s attitude towards language maintenance in New Zealand // Languages of New Zealand / eds. Bell A., Harlow R., Starks D. Wellington: Victoria university press, 2005. P. 248–270.

12. Starks D. Other languages of New Zealand: introduction // Languages of New Zealand / eds. Bell A., Harlow R., Starks D. Wellington: Victoria university press, 2005. P. 241–247.

13. Plimmer C. Language maintenance and shift in the Italian community in Wellington // Wellington Working Papers in Linguistics. 1994. № 1. P. 83–104.

14. Romaine S. Identify and multilingualism // Studies in bilingualism. Vol. 42. Bilingual Youth: Spanish in English speaking societies / eds. Potowski K., Rotman J. Amsterdam: Jon Benjamins publishing, 2011. P. 7–30. DOI: https://doi.org/10.1075/sibil.42.03rom

15. Mannheim B. Una nacion acorralada: Southern Peruvian Quechua language planning and politics in historical perspective // Language in Society. 1984. Vol. 13. № 3. P. 291–309.

16. Khadidja A. Language maintenance and language shift among Kabyle speakers in Arabic speaking communities: The case of Oran. Oran: The University of Oran, 2013. 145 p.

17. Dweik B. S. Language contact, use and attitudes among the chaldo-assyrians of Baghdad, Iraq: a sociolinguistic study // Journal of Advances in Linguistics. 2014. Vol. 3. № 3. P. 2019–232. DOI: 10.24297/jal.v3i3.5212

18. Dweik B. S. language choice and language attitudes in a multilingual Arab-Canadian community: Quebec – Canada: a sociolinguistic study // British Journal of English Linguistics. 2015. Vol. 3. № 1. P. 1–12.

19. Bichani S. A study of language use, language attitudes and identities in two Arabic speaking communities in the UK. Thesis (PhD). Department of English Language and Linguistics, 2015. 314 p.

20. Deji-Afuye O. O. Language use and language attitudes in a bi / multilingual community: an overview // International Journal of Innovative Language, Literature & Art Studies. 2016. Vol. 4. № 1. P. 51–56.

21. Adesoji-Farayibi Ch. Attitude towards igbo language in high schools in Nigeria: insight into Nigerian indigenous language issues. LAP Lambert Academic Publishing, 2017. 88 p. 23. Belmihoub K. Language attitudes in Algeria // Language Problems & Language Planning. 2018. Vol. 42. № 2. P. 144–172.


Для цитирования:


Амин Р.М. Языковые установки вынужденных переселенцев в регионе Курдистана. Вестник Кемеровского государственного университета. 2019;21(4):1060-1068. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2019-21-4-1060-1068

For citation:


Ameen R.M. Language Attitude among the Displaced People in the Kurdistan Region. Bulletin of Kemerovo State University. 2019;21(4):1060-1068. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2019-21-4-1060-1068

Просмотров: 23


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2078-8975 (Print)
ISSN 2078-8983 (Online)